Pages

















Friday, December 30, 2011

Tiada Pahala Bagi Tentera Upahan

Abu Ayyub melaporkan,Nabi Muhammad Saw bersabda:


“Berbagai wilayah akan ditakhluki bagi kalian dan akan dikerahkan pasukan yg besar,diputuskan adanya pengiriman pasukan kpda kalian. Lalu seseorang di antara kalian merasa enggan untuk dikirim dalam pasukan. Maka dia ingin membebaskan diri dari kaumnya,kemudian dia mendatangi beberapa kabilah,menawarkan dirinya dengan berkata “Siapa yg mahu mewakili aku dalam pengiriman pasukan ini” Itu adalah org upahan hingga akhir tetesan darahnya”


Ada seseorang bertanya “Wahai Rasulullah,apa pendapat engkau tentang seorang yg berperang kerana mencari upah dan agar disebut-sebut?Apa yg dia dapat?”
Baginda mjawab “Dia tdak mdapatkan apa-apa” Baginda mengucapkan tiga kali,lalu bsabda lagi “Dia tidak mdapatkan apa2. Sesungguhnya Allah tidak menerima amal kecuali yg tuls kerana-Nya dan mencari keredaan-Nya”


(Diriwayatkan oleh An-Nasai dan Abu Daud)


Kalau kita phatikan hadis ini,mungkin ada yg terlintas mcm mana pula askar upahan yg diberi perintah utk b’perang,adakah mereka b’perang kerana Allah,atau b’perang niat nak p’tahankan pemimpin,atau berperang kerana negara dalam bahaya, boleh jadi ada diantara askar2 yg meletakkan niat lain dahulu,tapi lupa berniat kerana Allah. Moga mereka berada dalam Rahmat dan jagaan Allah.

0 comments: