Pages

















Thursday, December 8, 2011

Nasihat Rasulullah kepada Pemimpin


Abu Umamah menceritakan,Rasulullah ada bersabda”

“Saya wasiatkan kepada khalifah selepas saya agar bertakwa kepada Allah dan saya wasiatkan kepadanya tentang jemaah muslim,agar dia menghormati orang yang dewasa di antara mereka,menyayangi anak kecil diantara mereka,memuliakan orang yg berilmu diantara mereka,tidak memukul mereka sehingga menghinakan mereka,agar tidak menutup pintu di hadapan mereka,sehingga yg kuat diantara mereka memakan orang yang lemah”


Huzaifah menyatakan,Rasulullah bersabda:

“Sesiapa pun seorang lelaki yg diangkat menjadi pemimpin atas sepuluh orang,sedangkan diantara yg sepuluh itu ada orang yg lebih baik dari orang yg diangkat menjadi pemimpin itu,maka dia telah menipu Allah,Rasul-Nya dan jemaah orang muslim”


Abu Qilabah melaporkan,Rasulullah ade berkata”

“Kebajikan itu tidak akan usang,dosa tidak akan dilalaikn dan orang yg berhutang tidak akan mati. Berbuat sesukamu,sebagaimana engkau berhutang,maka engkau akan ditagih”


Dari apa yg boleh kita ambil pengajaran dari sabda Rasulullah ini,pertama,seorang pemimpin perlu sentiasa bertakwa kepada Allah,pemimpin orang islam perlu menjaga maslahat masyarakat Islam. Selain itu,seorang pemimpin yg baik akan menghormati orang dewasa,menyayangi anak kecil,dan memuliakan para ilmuan,dan tidak memukul dan menghina rakyatnya. Perkara lain yg cuba disampaikan Rasulullah ialah,pemimpin tidak boleh menghalang rakyatnya daripada berjumpa dengannya bagi mengadu masalah mereka,serta tidak membiarkan rakyat yg berkuasa menindas rakyat yg lemah dan miskin,serta orang yg berkelayakan boleh menjadi pemimpin sebuah masyarakat. Akhir sekajli yg boleh kita pelajari,segala dosa yg dilakukan akan tetap mendapat balasannya,jika tidak dibumu,akan dibalas di akhirat.

Moga kata2 Rasulullah ini,kita ingat supaya jika dilantik menjadi pemimpin suatu hari nanti,tidak kiralah sebagai ketua keluarga ke,ketua jabatan kebersihan ke,ketua sebuah masyarakat yg kecil ke,kita amalkan apa yg dikata Rasulullah.

0 comments: