Pages

















Sunday, June 15, 2014

Pengemis Bahagia


Pengemis,secara literalnya bermaksud “peminta”. Peminta yang sangat hina pada mata manusia,jijik apabila dilihat,rasa keji apabila diminta sesuatu dari dia. Tiada seorang pun dari kita yang mahu jadi pengemis,bahkan kita lebih suka menjauhkan diri dari mereka. Sebab? Sebab kita merasa jijik pada mereka,menyampah pada mereka,bahkan kedekut pada mereka.

TAPI, jangan lupa ada pengemis yang bahagia,bahkan pengemis yang mulia. Siapa orangnya? Mudah sahaja jawapannya,mereka adalah orang yang mengemis meminta-minta dari Tuhan sekalian alam, Tuhan yang Maha Pengampun dan Maha Pemberi,iaitu kekasih kita,Allah. Kita inilah pengemis yang bahagia,kenapa? Sebab Allah sentiasa mendengar,bahkan SUKA mendengar hamba-Nya meminta. Kalau kita datang dalam keadaan berjalan,Allah akan datang dalam keadaan berlari pada kita. Kenapa? Sebab Dia lah yang Maha Pengasih dan Penyayang.

Alangkahnya bahagia kita menjadi pengemis seperti ini,tidak sombong meminta tatkala susah mahupun senang. Mohonlah apa sahaja, pasti akan didengariNya. Tetapi jangan lupa, ikhlas sangat diperlukan. Ikhlas ini umpama booster supaya doa kita laju dan cepat sampai,cepat dimakbulkan. Kalau kita ada package booster untuk plan internet,doa pun ada package-package yang disediakan. 

Contoh, waktu mustajab berdoa,tempat mustajab berdoa, dan bermacam-macam lagi. Allah,kalau kita bersedia dengan package yang ada,alangkah bahagianya kita,ye,sangat bahagia kerana kitalah “PENGEMIS YANG BAHAGIA”.
Jadilah Pengemis Bahagia dengan meminta dari-Nya.


“Jangan sombong untuk meminta dan memohon keampunan, sehingga Allah tinggalkan kita dan pergi mencari hamba-Nya yang ingin mencari keampunan dari-Nya” (Mafhum sebuah hadis)

0 comments: