Pages

















Friday, June 13, 2014

Bisiklah Pada hati “Bersabarlah!”



Hidup sebagai manusia tidak akan terlepas dari dugaan dan ujian. Mesin pun adakala  mengalami masalah seperti rosak dan perlu dibaiki, apetah lagi kita sebagai manusia. “Bersabarlah!!”.

Adakala apa yang kita mahukan, tidak tercapai. Maaf,bukan tidak tercapai,tetapi ditangguh Allah untuk suatu masa akan datang,kalau bukan disini,mungkin di akhirat sana. Tak mengapa,teruskan “Bersabar”
Adakala, kita diuji dengan masalah kesihatan,lepas satu,satu lagi pula yang datang. Tak habis-habis penyakit menimpa. Tak mengapa,teruskan bersabar wahai hati. Sudahkah engkau lupa janji Allah,setiap ujian terselit Hikmah. PASTI ada hikmah itu,engkau kena cari dan selongkar sendiri.

Sepertimana kata-kata Saidina Urwah bin al-Zubair RA saat menghadapi sakit  dan kematian anak lelakinya: ”Ya Allah, di atas kesedihan ini hamba memuji-Mu, Engkau telah memberiku tujuh orang anak, lalu Engkau mengambilnya satu. Aku tidak menyesal, bukankah Engkau tinggalkan untukku enam orang lagi? Kaki dan tanganku semuanya empat dan Engkau hanya ambil satu saja daripada mereka. Bukankah ada tiga lagi yang sepatutnya aku syukuri? Kalau Engkau yang mengambil maka Engkau juga yang memberi.”

Rasulullah juga bersabda “Perumpamaan orang beriman yang ditimpa ujian bagai besi yang dimasukkan ke dalam api, lalu hilang karatnya dan tinggal yang baiknya saja.”.
Teruskan bersabar duhai hati. Janji Allah pasti tiba. Nikmat Allah pasti dirasa. Rahmat Allah pasti terbuka.
Teruskan bersabar.

"Tidaklah ada suatu musibah menimpa orang muslim melainkan Allah mengampuni dosa-dosanya, sehingga walaupun hanya duri yang menusuknya" (Riwayat Imam Al-Bukhari)


0 comments: