Pages

















Tuesday, December 6, 2011

Cerita Dari Rasulullah keadaan di Neraka

Abu Darda menceritakan,Rasulullah SAW bersabda:
“Para penghuni neraka dibiarkan kelaparan,hingga ape yg mereka merasa terseksa. Lalu mereka memohon pertolongan,mereka diberi makanan berupa pohon berduri yg tidak dapat menggemukkan dan tidak pula menghilangkan rasa lapar. Mereka memohon pertolongan lagi. Mereka diberi makanan yg tidak dapat keluar dan tidak pula masuk,menyumbat di kerongkongan.


Mereka memberitahu,semasa didunia mereka dapat menghilangkan penyumbatan dikerongkong dengan minuman. Kerana itu mereka diberi minuman dengan besi yg mendidih. Jika besi yg mendidih ini didekatkan ke wajah mereka,ia membuatnya terpanggang,dan jika masuk kedalam perut,maka ia memutuskan usus-ususnya.


Mereka berkata “Panggilkan para penjaga neraka” maka para penjaga itu berkata “Dan apakah belum dating kepada kalian rasul-rasul kalian dengan membawa keterangan-keterangan? Mereka menjawab, ‘Benar sudah datang’ penjaga-penjaga Jahannam berkata “Berdoalah kalian,tetapi doa orang yg kafir itu hanyalah sia-sia belaka”
Mereka berkata “Panggilkan Malaikat Malik” mereka berseru ‘Wahai Malik,biarlah tuhanmu membunuh kami sahaja’ Dia menjawab,kalian akan tetap tinggal disini.


Al-Amasy berkata “Aku diberitahu,jarak di antara seruan mereka dengan jawapan Malik ini serama seribu tahun”


Para malaikat penjaga neraka itu berkata “Berdoalah kepada tuhan kalian,kerana tidak ada yg lbih baik selain dari Tuhan kalian”


Para penghuni neraka berkata “Tuhan kami,sesungguhnya kami telah dikuasai oleh kejahatan kami. Dan kami adalah org yg sesat. Wahai Tuhan kami,keluarkan kami daripadanya dan kembalikan kepada kami kedunia,maka jika kami kembali juga kepada kekafirannya,sesungguhnya kami adalah org yg zailim.


Allah berfirman “Tinggallah dengan hina di dalamnya dan jangan kalian berbicara dengan aku.”


Nabi berkata “Pada saat itulah mereka berputus asa dari segala kebaikan,dan pada saat itu pula mereka merasakan kecelakaan,merugi dan bersedih hati”

Diriwayatkan oleh At-Tirmiza dan Al-Baihaqi

0 comments: