Pages

















Monday, December 26, 2011

Dajjal,Nabi Isa,Yakjuj dan Makjuj

An-Nuwwas bin Sam’an menceritakan,Rasulullah memperkatakan mengenai Dajjal,kadang kala beliau merendahkan nada suara dan kadang kala baginda meninggikannya,hingga kami merasa seperti berada bersama sekumpulan lebah. Pada petang hari itu,kami menemuinya dan kami dapat melihat kesan kesedihan pada muka Rasulullah SAW.

“Bagaimana keadaan kalian?” tanya Rasulullah.
Kami menjawab, “Wahai Rasulullah,pagi tadi tuan membicarakan mengenai Dajjal. Sesekali tuan merendahkan suara dan sesekali tuan meninggikannya,sehingga kami seakan-akan berada di tengah kerumunan lebah.”

Rasulullah Saw berkata kpda mereka “Bukan dajal yg saya bimbangkan terhadap kalian. Sekiranya dia muncul dan saya berada di tengah kalian,tentu saya akan membela kalian dengan hujah-hjah saya. Tapi jika dia tidak muncul,sedangkan saya tidk lagi berada dalam kalangan kalian,setiap orang akan membela diri’y dengan hujah sendiri,sedang Allah merupakan penggantiku bagi membalas setiap org muslim. Dajal adalah seorang pemuda yg rambut’y keriting dan mata’y sepet. Pada saya ia kelihatan seperti Abdul Uzza bin Qathan. Siapa yg bertenu dengannya,hendaklah dia membaca permulaan surah al-Kahfi.
Dia akan membuat kerosakan,wahai hamba-hamba Allah,teguhkanlah hati kalian”

Kami bertanya, “Wahai Rsulullah,berapa lama ia akan tinggal di bumi?”
Rasulullah m;jawab “Empat puluh hari. Sehari seperti setahun,sehari seperti sebulan,sehari seperti seminggu dan seluruh hari’y seperti hari-hari kalian”

Kami bertanya “Wahai Rasulullah,sekiranya sehari seperti setahun itu,apakah cukup bagi kami mendirikan solat seperti solat kami dalam sehari?”
Rasulullah mjawab “Tidak,tetapi hitung sebagaimana mestinya menurut hitungan hari itu”

Kami bertanya”berapa kepantasan dajal berjalan di bumi?”
Rasulullah m’jwb “Seperti hujan yg ditiup angin kencang. Ia datang kpda kaum dan menyeru mereka,sehingga mereka beriman kepadanya. Ia menyuruh langit menurunkan hujan,lalu hujan turun. Ia menyuruh bumi menumbuhkan tanaman,lalu tanaman pun tumbuh. Binatang ternak mereka pulang pada waktu petang,lebih panjang dan lebih gemuk dari keadaan sebelumnya serta lebih besar kantung susunya. Kemudian ia mendatangi suatu kaum dan menyerunya,namun mereka menolak seruannya. Ia meninggalkan mereka dan pada keesokan harinya mereka kekeringan dan smua harta yg mereka miliki lenyap entah ke mana.
Dajal melewati suatu tempat yg kosong. Dia berkata “Kelur harta simpananmu!”Maka kekayaan tempat itu mengikuti dajal seperti sekumpulan lebah yg mengikuti pemimpinnya. Kemudian Dajjal memanggil seorang  pemuda,menetaknya dengan pedang hingga tubuhnya terbelah menjadi dua bahagian. Kedua-dua bahagian yg terbelah ini terpisah sejauh lemparan anak panah. Dajal kemudian memanggil tubuh yg terbelah itu itu sehingga ia kembali semula dengan wajah yg berseri sambil tersenyum. Ketika itu,Allah mengutus Isa putera mariam,yg turun bhampiran menra putih di sebelah timur damaskus,dengan memakai dua pakaian yg berwarna seperti celupan kunyit. Dia meletakkan telapak tangannya di atas sayap malaikat. Sekiranya dia menundukkan kepala,hujan turun. Jika dia mengangkat kepalanya,gugur butir-butir  mutiara. Orang kafir tidak dibolehkan membau,melainkan dia langsung mati sebaik sahaja pandangannya tertuju kepadanya.

Nabi Isa mencari dajal hingga menemukannya berhampiran pintu Lud dan membunuhnya
. Kemudian,nabi Isa menemui suatu kaum yg dipelihara Allah dari Dajjal itu. Lalu dia mengusap muka mereka dan memberitahu kedudukan mereka di syurga. Selagi keadaannya seperti itu,Allah memberikan wahyu kpda Nabi Isa,

“Sesungguhnya Aku sudah mengeluarkan hamba-hamba-Ku yg tidak dpt ditundukkan oleh sesiapa pun yg memerangi mereka. Kerana itu,selamatkan hamba-hamba-Ku dengancara menaiki bukit.”
Kemudian Allah mengutus yakjuj dan makjuj berserta pasukannya yg datang dari tempat yg tinggi. Bahagian depan pasukan berada ditelaga Tibriyah lalu meminum seluruh airnya. Ketika bahagian akhir pasukan melalui tempat ini,mereka berkata “Sebelumnya di tempat ini ada airnya”

Nabi Isa berserta rakan-rakannya terkepung,hingga kepala salah seorang di antara mereka lebih berharga daripada seratus dinar milik kamu pada hari ini. Nabi Allah Isa dan rakan-rakannya berdoa kepada Allah,sehingga Allah mengirim cacing yg biasa menjangkiti hidung binatang ke tengkuk mereka,sehingga secara serentak mereka mati seperti matinya satu jiwa.

Kemudia Nabi Isa dan rakan-rakannya turun kebumi. (darat). Mereka mendapati semua tempat di bumi dipenuhi bangkai yg busuk. Nabi Isa dan rakan-rakannya berdoa kpda Allah,lalu Allah mengirim burung-burung sebesar bonggol unta lalu membawa bangkai itu. Kemudian Allah mengirimkan hujan,sehingga setiap rumah disirami air hujan,dan bumu dibersihkan hingga seperti cermin.

Kemudian dikatakn kepada bumi “Tumbuhkan tanaman-tanamanmu “
Maka pada hari itu sekolompok manusia memakan buah delima dan mereka bernaung dibwah kulitnya.  Air susunya diberkati sehingga seekor unta cukup bagi sekumpulan org ramai,seekor lembu cukup bagi penduduk sebuah kabilah,seekor kambing cukup bagi sekumpulan orang. Dalam keadaan seperti itu,Allah mengirim angin yg baik,lalu mengambil mereka di bawah hembusannya dan mencabut roh setiap Mukmin dan Muslim,sedangkan orang kafir melakukan hubungan seksual seperti keldai bersanggama. Kepada mereka ini kiamat ditimpakan.

(Diriwayatkan Muslim-At-Tirmizi,dan Abu Daud)

0 comments: