Pages

















Thursday, November 1, 2012

Tabahkan Hatimu Wahai Teman



Ucapan salam kepada teman-teman yang mungkin berada dalam keadaan diberi nikmat dari Allah,dan mungkin juga diberi musibah kerana Cinta-Nya,Assalamualaikum.. :)

Alhamdulillah diucapkan ke hadrat Ilahi kerana masih diberi nikmat dari-Nya,dan Alhamdulillah juga ke atas-Nya kerana masih diberi ujian. Kenapa kita juga kena ucapkan Alhamdulillah,walhal kita diberi ujian? Temanku,fitrah kita bila diberi ujian,mesti kita ingat pada-Nya,cuba tanya pada diri,pernah tak kita cakap “Ya Allah..susahnya nak dapatkan bende tu..”,ataupun”Ya Allah..sakitnya kaki ni..”. pernah kan? Itulah dia manusia,fitrahnya adalah kembali kpda tuhan ketika dalam keadaan sakit,atau kesusahan. Sebab tu,kita kena bersyukur pda Allah kerana ujian yang menimpa diri,kita kembali mengingatinya. Cuba kita tengah seronok2,susah bagi kita nak mengingati. Tapi ade masanya juga,kita susah nak bersyukur bila ditimpa musibah,balik-balik fikir “kenapalah benda ni berlaku kat aku”,kadang-kala sampai tak terima ujian tu.

Teman-teman,percayalah setiap ujian itu pasti ade kebaikannya,pasti ade diselitkan cinta Allah untuk kita. Cuma terletak pada kita mcm mana kita memandang ujian itu,dari sudut mana kita perhatikan masalah yg menimpa diri. Dalam memahami dan mencari dimana cinta Allah dlm ujian tu,kita kena perhatikan dari setiap sudut,setiap ruang. Kalau hanya lihat 1 arah saja,mungkin keburukan saja yg kita nampak. Ana bagi 1 contoh,antara seorang anak sedang bermain di atas lantai dan si ibu sedang duduk di atas kerusi,si anak bertanya “ape yang ibu buat?” kemudian ibunya m’jawab “ibu sedang menyulam nak..” Anak itu bertanya lagi,”kenapa ibu menyulam sedangkan kain itu xcantik,dengan benang2 nya yang terkeluar” Si ibu hanya tersenyum lalu berkata “bangunlah wahai anakku,cuba lihat dari atas..”. Lalu anak itu terkejut apabila melihat dari atas sebab keadaan kain pada permukaan atas sangat cantik berbanding lihat dari bawah. Begitulah perumpamaan yg msti kita jadikan contoh,lihat ujian Allah itu bukan hanya pada 1 sudut,tpi kita fikir dan renungkan apa yg tersirat dan tersurat. Mungkin ada diantara kita yang patah kakinya,cuba fikirkan kenapa Allah takdirkan pada dirinya mcm tu?mungkin sbb Allah tahu,kalau kakinya kuat,sihat,dia akan pergi ke tempat2 maksiat sampai mjatuhkan dirinya dlm kegelapan. Bukan ke ini 1 dari cinta Allah?Ya Allah..sayang’y Allah pada kita bukan?

 Percayalah,setiap perkara yang Allah beri adalah yang terbaik buat kita,ape saja yang dilakukan-Nya adalah tanda cinta Dia pada kita,berbeza dngn kita,yg mungkin melakukan sesuatu tidak meletakkan cinta untuk-Nya,sebaliknya mencari perhatian manusia untuk mendapat pujian. Temanku,dlm mhadapi sebarang ujian,teruslah melatih diri utk sabar,dan percaya disebalik ujian itu,pasti terselit pahala. Sebagaimana sabda Rasulullah “Setiap kesusahan,keletihan,kepayahan ada terselit pahala buatmu” Dan ingatlah,tanda org beriman adalah sentiasa sabar apabila diberi ujian sebagaimana hadis dari Imam Muslim “Sungguh aneh seseorang mukmin itu,seluruh keadaan yang menimpa dirinya adalah kebaikan baginya. Keadaan ini tidak akan ditemui kecuali pada org beriman”

Temanku,teruskanlah utk bersabar dalam segala hal,moga kita sentiasa dibawah rahmat-Nya,dan m’dapat balasan baik dari-Nya.. La Tahzan Ya Zamili..

Wallahu a'lam

0 comments: