Pages

















Thursday, November 8, 2012

Banyak Bercakap,Banyak Dosanya



Pada tubuh badan kita ada 1 anggota yg boleh m’bawa kpda kebaikan,dan juga kpda keburukan. Organ ini meskipun lembik dan tidak bertulang,ia m’punyai kesan yg baik dan buruk jika disalahguna. Mungkin para pembaca dapat kenal pasti ape organ itu kn?Sohih,ianya lidah..Dengan lidah,manusia mula menabur fitnah,menuduh,dan melaknat. Semua ini terjadi bila kita lbih suka bercakap lebih dari mendiamkan diri. Kalau berkata perkara berfaedah tak ape,tapii…klaw sebalik’y?Perkara ini jika ada dalam diri kita ianya bukanlah tanda2 sifat org yg beriman,kita lihat pada 1 hadis yg diriwayatkan Imam Muslim,Rasulullah b’kata “Bukanlah dia seorang mukmin jika dia menuduh,melaknat,bercakap yg sia2 atau mengeji” See,nmpak x perkataan yg diboldkan??Cuba kita tanye diri,biasa kita ni diamkan diri bila tiada bnde nak diperkatakan,atau memanjang membebel pada bende2 yg xpenting?contoh lah,gossip,rase’y bnde ni kaum Hawa pro kot,jngn terasa.. :)  

Gosip yg kita tawu,ianya tentang sesuatu yg “HOT”,n mostly bnde2 yg xpatot d’bincangkan,sibuk ckp pasal aib org lain lah,itulah,inilah. Adakah kita still nak mengaku “aku baik,aku dah solat,insyaAllah aku dikalangan org beriman”??Kita silap..Ingat,Rasulullah ade pesan “Sesiapa yg beriman kpda Allah dan hari kemudian,hendaklah mengatakan kata-kata yg baik,jika tidak mahu hendaklah dia diam”.

Tanye lagi kat diri kita “Apa aku ni beriman pada Allah?walhal tak m’jaga lidah,bnyk berkata2 yg tdak berfaedah” Lagi pun buat ape kita sibuk crita pasal aib org kan,lbih baik kita smpan,ingat,Rasulullah ade pesan,kalau kita xbkak aib org,Allah akan ttp aib kita.


One more thing,disebabkan mulut juga,kita boleh masuk neraka,Ya Allah,mulut je dah masuk neraka? Yupp..Rasulullah pernah ditanya “Apakah amalan yg menyebabkan seseorang itu masuk neraka?” Rasulullah jawab “Kejahatan mulut dan kemaluannya” (Riwayat al-Tirmizi)

Jadi,kita tunggu ape lagi,jom kita REPAIR mulut kita supaya tak ckp perkara2 yg xpenting,ingat,dengan kata2 kita boleh tahu sebaik mana akhlaknya,dan juga sebaliknya.

 Pss:Jngn pula kita jadi pendiam smpai org datang rumah kita pun,kita senyap je,yg penting,berbicaralah pada tempatnya.. :)


Allahu a’lam..

0 comments: