Pages

















Saturday, November 10, 2012

Mulakanlah dengan Rasa "Cinta"



Assalamualaikum,ahlan wa sahlan bikum..entry kali ni ana nak kongsi ckit tentang“Mulakanlah Dengan Rasa CINTA”. Apepun,sebelum 2 mohon kpda p’baca smua,mulakan bacaan entry ni dengan rasa cinta ye,bukan rase cinta pada ana,bukan-bukan,tapi mulakan dengan rasa cinta ingin meraih redha dari-Nya dngn menambah ilmu dlm jiwa kita. Kan tuntut ilmu 2 fardhu atas setiap muslim,sebagai mana sabda Rasulullah “Tuntut ilmu adalah fardhu keatas setiap muslim”. Tak kisahlah ilmu tentang apa,yang penting,ilmu yang m’bawa manfaat pada kita.

Maashi,dah mula dngn cinta??dah?Alhamdulillah..lgi skali nak ingatkan,bukan rase cinta pada ana taw,hehe..Rasenya semua dah tawu ape yg ana nak ckpkan tentang entry ni kn,btllah 2,maksud’y setiap pekerjaan kita,kita lakukan demi Dia yang tercinta,dengan rasa Cinta pada-Nya. Sebelum kita pergi jauh,nak ckp ckit tentang Cinta,cinta ni 1 perkataan yang indah bila d’sebut,dan bila dialami ,kita dengar je perkataan CINTA,dah dpt rase indah je p’kataan ni kn,senang cter smua bnde2 yg indah perkataan’y pun indah2,sedap didengar. Mane ade bende yg indah tapi perkataan’y buruk kan,contoh..”Jijik”,dengar je perkataan ni bagi kita x indah,2 baru dengar,blum rase lagi kn,cuba kita sebut CINTA,waahh..sedap je dengar kan,lagi2 org yg nama’y cinta. Nak share ckit ape itu cinta,Abu Yazid al-Bustami mengatakan cinta itu adalah membebaskan diri dari halangan untuk beribadah kpda-Nya,dengan m’buang rasa sudah banyak membuat amalan baik,sebaliknya selalu merasa sedikit dan lemah dalam mewajahkan amalan dihadapan-Nya. Itulah dia cinta. Pemberi semangat utk beribadah kepada-Nya :)

Penting’y kita perlukan cinta ini sebab ianya boleh dijadikan “Booster” utk diri kita berbuat kebaikan,dan m’jauhi kemungkaran. Dengan cinta pada Ilahi,kita pasti ingin tarik perhatian-Nya dengan berbuat kebaikan. Mcm sesame manusia,bila kita cintakan seseorang,kita akan buat sesuatu yg nmpak baik pada dirinya. Samalah dlm konteks kpada tuhan,bila kita cinta pada-Nya,ia akan m’galakkan diri kita utk jadi yg terbaik pada pandangan-Nya. Bila ade rase cinta tu,kita akan tabah untuk hadapi dugaan,kita akan redha dengan ape yg berlaku. Seperti kisah Nabi Yusuf dengan Zulaikha,kerana Cinta’y pada Allah,Nabi Yusuf menolak ajakan Zulaikha yg mengajak’y berbuat maksiat. Kerana cinta juga,Rabiatul Adawiyyah menjadi wali Allah,taat beribadah setiap masa,dan yakin Allah pasti akan beri ganjaran bila buat kebaikan.

 Tahap Cinta Rabiatul Adawiyah dpt d’tunjukkan dlm satu kisah yg mana 1 hari ni,ade dua orang Ulama  yg datang kerumah’y dalam kedaan yg sangat lapar. Kemudian Rabiatul Adawiyah ingin m’berikan dua biji roti pada mereka,tetapi niat itu terbatal kerana pada saat itu tiba2 ade seorang pengemis datang meminta makanan,lalu Rabiatul Adawiyyah m’berikn roti itu padanya. Dua org ulama tadi hairan kenapa Rabiatul Adawiyah bertindak sedemikian,dan kemudian tidak lama selepas itu,dtg seorang wanita hamba kepada tuannya  m’bawa keranjang berisi roti hangat ingin memberi padanya,tetapi dia menolak pemberian’y apabila dikira jumlah roti itu hanya 18 saja yg ada. Rabiatul Adawiyyah berkata supaya bawa pulang roti itu semula kerana bagi’y roti itu bukan untuk dirinya.lalu wanita itu pun pulang dan menceritakan hal itu pada tuannya. Lalu tuannya itu menambah bilangan roti itu sehingga jadi 20 bilangan’y. kemudian pembantu itu pergi semula menemui Rabiatul Adawiyyah utk mberikan roti itu. Lalu Rabiatul Adawiyyah menerima pemberian itu kali ini. Selesai je menjamu selere,ulama tadi bertanya tentang tindakan wali Allah itu,dan Rabiatul Adawiyyah menerangkan pada mereka. Ketika Rabiatul Adawiyyah ingin m’beri roti itu pada pengemis,beliau berdoa kepada Allah :Tuhanku,Engkau telah berfirman dlm Kitab SuciMu “Barangsiapa melakukan kebaikan akan Kubalas sepuluh kali ganda”. Sebab itu Rabiatul Adawiyyah menolak pemberian roti yg pada mulanya 18 saja,kerana keyakinannya pada Allah yg m’janjikan 10 kali ganda utk setiap kebaikan.

MasyaAllah,kerana rasa Cinta pada Allah,Rabiatul Adawiyyah meletakkan segala-galanya pada Allah,beliau yakin pada janji Allah. Dengan rasa Cinta itulah Rabiatul Adawiyyah beribadah kepada Allah. Sebab itu,dlm setiap perkara,buatlah dengan rasa Cinta pada Allah sebagai booster,p’beri semangat. Dengan rasa ingin bercinta dengan Allah,diri kita akan bersemangat dan kuat ingin melangkahkan kaki kerumah Allah,mungkin kita ddk d’atas bangunan yg bertingkat,tapi kerana Cinta itu,kita akan kuat walaupun penat. Kerana Cinta pada-Nya juga,kita akan kuat utk m’jadi seorang yg lbih baik,bkan utk org lain,tapi kerana rasa Cinta kita pada Allah utk m’jadi yg terbaik pada pandangan-Nya…Bi sababi zalik,perlu’y kita tanamkan rasa Cinta dlm diri kita dlm beribadah utk-Nya.

Carilah “Hubbun” itu,banyak cara yg bleh kita guna utk dptkan rasa itu..Baca dan fahami Quran ke,atau baca buku2 ilmiah yg bnyk dijual dibookstore. Sama-sama kita jadi seorng yang lebih baik dan lebih baik dari hari ke hari.. moga Allah bantu kita,amiinn.. :)

Jom kita Bercinta dengan Allah kwan2..moga dngan rasa Cinta tu,kita kuat utk mengubah diri kita kearah yg lebih baik..Mungkin masa lampau kita seorang yg jahil,jngn biarkan masa hadapan kita,kita terus m’jadi jahil..
Love Allah Forever..


0 comments: