Pages

















Wednesday, November 23, 2011

Neraka Jahannam Mencari Penghuninya




Abu Said menceritakan,dia pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Jika Allah sudah menghimpunkan manusia di satu dataran yang tinggi pada hari kiamat,maka neraka didatangkan dalam keadaan bertompok-tompok dan para penjaganya memegangnya. Neraka itu berkata, ‘Demi kemuliaan Tuhanku,aku mengosongkan diri untuk para penghuni atau aku merengkuh manusia dengan satu rengkuhan’”
Mereka bertanya,”Siapa para penghunimu?”
Neraka menjawab “Setiap orang yang takabbur”
Lalu neraka mengeluarkan lidahnya dan menyambar mereka dari tengah manusia dan melemparkan ke dalamnya. Kemudian neraka datang lagi dalam keadaan berlapis-lapis. Para penjaganya menahannya. Neraka berkata “Demi kemuliaan Tuhanku,aku mengosongkan diri untuk para penghuniku atau aku akan merengkuhnya dengan satu rengkuhan”
Mereka bertanya “Siapa para penghunimu?”
Neraka menjawab “Setiap orang kafir”
Lalu ia menyambar mereka dengan lidahnya dari tengah manusia dan melemparkannya ke dalamnya. Kemudian neraka datang lagi. Para pengjaganya menahannya. Neraka berkata “Demi kemuliaan Tuhanku,aku mengosongkan diri bagi para penghuniku”


Mereka bertanya “Siapa para penghunimu?”
Neraka menjawab “Setiap orang yang membanggakan diri”


Maka ia menyambar mereka dengan lidahnya dan melemparkan ke dalamnya.
Neraka tidak datang lagi dan Allah mengadili semua hamba-Nya.


 Dari kisah yang Rasulullah ceritakan ini,ada golongan yang akan terus dimasukkan ke dalam neraka tanpa di adili dan tidak ditimbang amalan mereka semasa di dunia. Ruginya lah kita kalau ada sifat seperti yang Nabi ceritakan,moga kita dihindarkan dan dimasukkan ke dalam golongan yang tidak akan pernah jejak dan bau neraka .


ؤالله اعلام

0 comments: