Pages

















Monday, November 21, 2011

Dahsyatnya Neraka




Umar bin Al-Khattab menceritakan Jibril menemui Nabi Muhammad SAW bukan pada saat biasanya. Nabi berdiri di hadapan Jibril dan berkata “Wahai Jibril,saya lihat engkau berubah rona”
Jibril berkata “Saya tidak datang kepadamu hingga Allah memerintahkan mendatangkan kunci-kunci neraka”


Beliau berkata “Wahai Jibril,sampaikan kepadaku gambaran neraka dan sifat jahanam”


Jibril berkata “Sesungguhnya Allah memerintahkan neraka Jahanam agar dinyalakan selama seribu tahun hingga menjadi putih. Kemudian diperintahkan lagi untuk dinyalakan selama seribu tahun hingga menjadi merah. Kemudian diperintahkan lagi untuk dinyalkan selama seribu tahun hingga menjadi hitam,maka ia menjadi hitam dan kelam. Lidah apinya tidak dapat menerangi dan baranya tidak dapt dipadamkan. Demi yang mengutuskan dengan kebenaran,sekiranya seukuran lubang jarum dibukakan dari Jahanam,tentu mati semua penghuni bumi kerana panasnya. Demi yang mengutusmu dengan kebenaran,sekiranya salah seorang malaikat penjaga neraka menampakkan diri kepada para penghuni bumi,lalu mereka memandangnya,tentu mati semua penghuni bumi kerana rupa wajahnya yang buruk dan bau busuknya.


Demi yang mengutusmu dengan kebenaran,sekiranya satu rantai dari rantai penghuni neraka seperti yang disebutkan Allah di dalam kitab-Nya diletakkan di atas sebuah gunung,tentu gunung itu menjadi berkeping-keping dan ia tidak akan berhenti hingga kedasar bumi”


Rasulullah berkata “Cukup wahai Jibril. Jangan sampai saya terkejut hingga mati”


Rasulullah memandang Jibril yang ternyata sedang menangis. Baginda berkata “Engkau menangis wahai Jibril,sedangkan engkau mempunyai kedudukan yang mulia di sisi Allah?”
Jibril berkata “ Bagaimana mungkin saya tidak menangis? Sayaa lebih patut untuk menangis,kerana siapa tahu saya akan diuji seperti halnya iblis,yang dahulunya termasuk daripada malaikat. “


Maka Rasulullah turut menangis bersama Jibril. Mereka berdua terus menangis hingga ada seruan “Wahai Jibril dan Muhammad,sesungguhnya Allah melindungi kalian berdua untuk tidak derhaka kepada-Nya”


Bila kita baca kisah ini antara Rasulullah dan Jibril,cuba kita renungkan sama ada selalu ke kita ingat akan seksa neraka-Nya,kadangkala kita sampai terlupa akan pemusnah nikmat dunia ni sehingga terleka dengan dunia. Moga kita sentiasa ingat akan azab Allah supaya kita kuat untuk beribadah dan ikhlas kerana Allah.

0 comments: