Pages

















Saturday, November 12, 2011

Anjuran mengingati Kematian dan Kubur

Abu Said Al-Khudri menceritakan,Rasulullah pernah datang ke masjid dan melihat beberapa orang sedang melakukan sesuatu pekerjaan. Lalu Rasulullah berkata: “sekiranya kamu banyak mengingati perosak kelazatan,sudah tentu kamu tidak sibuk melakukan perkara seperti ini. Oleh itu,banyakan mengingati perosak kelazatan,iaitu kematian. Kubur sentiasa berkata “aku adalah rumah terasing,aku adalah rumah sendirian,aku adalah rumah tanah,aku adalah rumah ulat-ulat” Sekiranya seorang hamba yang beriman dikuburkan,kubur berkata kepadanya, “selamat datang. Engkau adalah orang yang bejalan di atas belakangku yang palin aku suka. Hari ini,engkau diserahkan kepadaku untuk diuruskan. Engkau akan melihat apa yang aku lakukan kepadamu. Rasulullah berkata lagi: “lalu kubur itu menjadi lapang seluas mata memandang,lalu dibukakan pintu ke syurga”. Sekiranya seorang hamba yg jahat atau kafir dikuburkan,lalu kubur berkata: “Aku tidak mengalu-alukan kamu. Engkau adalah hamba yang berjalan di atas belakangku yang palin aku tidak benci. Pada hari ini aku diberikan tugas bagi menguruskan kamu,engkau akan lihat apa aku lakukan kepada kamu”. Kemudian sisi kubur pun menghimpitnya sehingga tulang-tulangnya hancur. Setelah itu Rasulullah berkata lagi: “ Didatangkan kepadanya 70 ekor ular. Sekiranya seekor ular itu menyemburkan racunnya ke bumi,tiada tumbuhan yg dapat tumbuh di atasnya. Lalu ular itu mematuknya sehingga dia dibawa untuk dihisab” Rasulullah berkata: “ kubur itu boleh menjadi sebuah taman dari taman-taman syurga,atau menjadi sebuah lubang dari lubang-lubang neraka” ( Direkodkan oleh at-Tarmizi) Dari kata-kata nabi ini,mengingati mati adalah terapi yg bagus dalam melawan nafsu dan elak dari melakukan maksiat. Moga-moga kita menjadi hamba-Nya yang bertaqwa dan sentiasa mengingati akan kematian supaya kita berkerja keras melakukan amal ibadah.

0 comments: