Pages

















Friday, February 18, 2011

Pengajian Hadis Qudsi 1




Assalamualaikum w.b..
Kali ini saya ingin berkongsikan tentang hadis2 yang diriwayatkan oleh imam al-ghazali yang mana banyak isi tersirat dan tersurat yng boleh sama2 kita mengambil iktibar darinya.

1-
Allah Taala berfirman:"Wahai sekalian manusia,Aku hairan melihat orang yng meyakini kematian tetapi ia masih bergembira.Aku hairan melihat orang yg mempercayai hari hisab,tetapi ia masih terus mengumpul harta.Aku juga hairan melihat orang yang meyakini akan masuk kubur,tetapi ia masih tertawa.Aku hairan melihat orang yg meyakini akhirat,tetapi ia masih bersenang-lenang".
"Aku hairan melihat orang yg meyakini hidup dunia dan segala bencananya,tetapi ia masih terus tenteram bersamanya.Aku hairan melihat orang yg alim di lidah,tetapi jahil dihati.Aku hairan melihat org yg menyucikan dengan air,sedangkan hatinya tidak bersih."
"Aku hairan dengan org yg sibuk dengai aib dan cela org lain,tetapi dia lupa akan aib dan cela dirinya sendiri.,atau melihat org yg tahu bahawa Allah sentiasa memperhati tingkah lakunya,tetapi ia terus berbuat maksiat.Begitu juga dngan org yg tahu bahawa maut itu dilalui sendiri,tetapi ia masih berjinak-jinak dengan manusia,tidak ada tuhan selain Aku sebenarnya dan sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba dan rasul-Ku"

2-
Allah Taala berfirman:"Wahai sekalian manusia,sesiapa yg berpagi-pagi dalam keadaan berdukacita,maka Allah tidak akan menambag baginya selain kejauhan,di dunia memperoleh kesusahan dan akhirat juga memperoleh kesusahan dan Allah menetapkan didalam hatinya kedukaan yg tidak tanggal selamanya,dan kebingungan yg tidak ahilang selamanya,kefakiran dan tidak memperoleh kejayaan selama-lamanya dan angan-angan yg panjang yg menyibukkan dirinya selama-lamanya.

"Wahai manusia,setiap hari umurmu semakinberkurang,dan engkau tidak menyedarinya.Aku berikan rezekimu setiap hari,tapi Engkau tidak berterima kasih,yg sedikit tidak mencukupi dan yg banyak pun masih terasa kurang.

"Wahai manusia,setiap hari yg bakal engkau lalui,rezekimu akan sentiasa datang daripada-Ku,sementara saban malam malaikat mendatangiku dengan laporan keburukan amalanmu.Engkau makan rezeki yg Ku-berikan,tapi engkau menderhakai-Aku,lalu Aku memperkenankan engkau,Aku turunkan kebaikan kepadamu dan engkau mempersembahkan keburukan kepadaku.

"Akulah pemimpin yg paling baik bagimu,dan sejahat-jahat hamba kepad-Ku ialah engkau,engkau menanggalkan daripada-Ku apa yg Ku berikan kepadamu,dan Aku tutupi keburukan demi keburukanmu,Aku malu kepadamu tapi engkau tidak malu terhadap-Ku,engkau melupakan Aku dan mengingat yg selain-Ku,engkau takut kepada manusia dan merasa aman terhadap-Ku,engkau takut seksaan mereka tapi engkau tidak takut akan kemarahan-Ku"

0 comments: